Reklamačný poriadok
Čl. I
Úvodné ustanovenia
1.1 Spoločnosť ANMED PLUS, s.r.o., so sídlom Nádražná 329, 015 01 Rajec, IČO: 44 741 448, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka č. 51167/L (ďalej aj ako „obchodník“) týmto reklamačným poriadkom riadne informuje svojich zákazníkov/kupujúcich o podmienkach a spôsobe uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady tovaru zakúpeného prostredníctvom internetového obchodu www.zdravpom.sk.
1.2 Reklamačný poriadok je vydaný v súlade s platnými právnymi predpismi Slovenskej republiky, a to predovšetkým v súlade so zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník (ďalej aj ako „Občiansky zákonník“ alebo „OZ“), zákonom č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „zákon o ochrane spotrebiteľa zákonom č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „zákona o liekoch a zdravotníckych pomôckach“), vyhláškou Ministerstva zdravotníctva SR č. 21/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o internetovom výdaji liekov alebo zdravotníckych pomôcok, o spôsobe zverejnenia informácie o internetovom výdaji, o spôsobe balenia zásielky a jej prepravy a o spôsobe reklamácie v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „vyhláška MZ SR č. 21/2012 Z. z.“) a zákonom č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník (ďalej aj ako „Obchodný zákonník“ alebo „OBZ“).
1.3 Tento reklamačný poriadok je zverejnený na E-shope obchodníka: www.zdravpom.sk a je neoddeliteľnou súčasťou kúpnej zmluvy a všeobecných obchodných podmienok pre predaj tovaru prostredníctvom E-shopu obchodníka.
1.4 Ak je niektorá z otázok týkajúcich sa zodpovednosti obchodníka za vady upravená vo Všeobecných obchodných podmienkach obchodníka odlišne, prednosť má úprava obsiahnutá v tomto reklamačnom poriadku.
Čl. II
Výklad základných pojmov
2.1 Obchodníkom sa rozumie obchodná spoločnosť ANMED PLUS, s.r.o., so sídlom Nádražná 329, 015 01 Rajec, IČO: 44 741 448, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka č. 51167/L.
2.2 Kupujúcim alebo zákazníkom sa rozumie každá fyzická osoba plne spôsobilá na právne úkony (spotrebiteľ), fyzická osoba – podnikateľ alebo právnická osoba, s ktorou obchodník uzavrel kúpnu zmluvu a ktorej vzniklo právo na uplatnenie nárokov zo zodpovednosti za vady tovaru.
2.3 Spotrebiteľom sa rozumie kupujúci, fyzická osoba, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike nekoná v rámci svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania.
2.4 Tovarom sa rozumie každá hmotná hnuteľná vec umiestnená na E-shope, ktorú obchodník ponúka na predaj prostredníctvom E-shopu, pričom môže ísť o zdravotnícke pomôcky alebo doplnkový sortiment.
2.5 Reklamáciou sa rozumie uplatnenie práva zo zodpovednosti za vady predaného tovaru.
2.6 Vybavením reklamácie sa rozumie ukončenie reklamačného konania odstránením vady predaného tovaru niektorým zo spôsobov špecifikovaným v reklamačnom poriadku.
Čl. III
Zodpovednosť za vady tovaru, dĺžka záručnej doby
3.1 Predaný tovar má vady, ak nie je v súlade s dohodnutými požiadavkami a všeobecnými požiadavkami alebo ak jeho používanie znemožňujú alebo obmedzujú práva tretej osoby vrátane práva duševného vlastníctva.
Tovar nie je v súlade s dohodnutými požiadavkami v zmysle § 616 Občianskeho zákonníka, najmä ak:
- a) nezodpovedá opisu, druhu, množstvu a kvalite vymedzeným v zmluve,
- b) nie je vhodný na konkrétny účel, s ktorým kupujúci oboznámil obchodníka najneskôr pri uzavretí zmluvy a s ktorým obchodník súhlasil,
- c) nevyznačuje sa v zmluve vymedzenou schopnosťou plniť funkcie s ohľadom na svoj účel (funkčnosť),
- d) nevyznačuje sa v zmluve vymedzenou schopnosťou fungovať s hardvérom alebo softvérom, s ktorými sa tovar rovnakého druhu bežne používa, bez potreby zmeny predaného tovaru, hardvéru alebo softvéru (kompatibilita), a v zmluve vymedzenou schopnosťou fungovať s hardvérom alebo softvérom odlišnými od tých, s ktorými sa tovar rovnakého druhu bežne používa (interoperabilita),
- e) nevyznačuje sa ďalšími vlastnosťami vymedzenými v zmluve,
- f) nie je dodaný so všetkým príslušenstvom vymedzeným v zmluve,
- g) nie je dodaný s návodom na použitie vrátane návodu na montáž a inštaláciu, ako bolo vymedzené v zmluve.
Tovar nie je v súlade so všeobecnými požiadavkami v zmysle § 617 Občianskeho zákonníka, najmä ak:
- a) nie je vhodný na všetky účely, na ktoré sa tovar rovnakého druhu bežne používa s prihliadnutím najmä na právne predpisy, technické normy alebo na kódexy správania platné pre príslušné odvetvie, ak technické normy neboli vypracované,
- b) nezodpovedá opisu a kvalite vzorky alebo modelu, ktoré obchodník sprístupnil kupujúcemu pred uzavretím zmluvy,
- c) nie je dodaný s príslušenstvom, obalom a návodmi vrátane návodu na montáž a inštaláciu, ktoré môže kupujúci dôvodne očakávať, a
- d) nie je dodaný v množstve, kvalite a s vlastnosťami vrátane funkčnosti, kompatibility, bezpečnosti a schopnosti zachovať si pri bežnom používaní svoju funkčnosť a výkonnosť (životnosť), aké sú bežné pre tovar rovnakého druhu a aké môže kupujúci dôvodne očakávať vzhľadom na povahu predaného tovaru a s prihliadnutím na akékoľvek verejné vyhlásenie obchodníka alebo inej osoby v rovnakom dodávateľskom reťazci vrátane výrobcu, alebo v ich mene, a to najmä pri propagácii tovaru alebo na jej označení; za výrobcu sa považuje zhotoviteľ tovaru, dovozca tovaru na trh Európskej únie z tretej krajiny alebo iná osoba, ktorá sa označuje za výrobcu tým, že na tovar umiestni svoje meno, ochrannú známku alebo iné rozlišujúce označenie.
Tovar nemusí byť v súlade so všeobecnými požiadavkami v prípade, ak obchodník pri uzavretí kúpnej zmluvy výslovne oboznámil kupujúceho, že určitá vlastnosť tovaru nezodpovedá všeobecným požiadavkám a kupujúci s nesúladom výslovne a osobitne súhlasil.
3.2 Za vadu tovaru nie je možné považovať rozdielnosť odtieňov farieb v skutočnosti a na elektronických zobrazovacích zariadeniach.
3.3 Obchodník zodpovedá za vadu, ktorá bola spôsobená nesprávnou montážou alebo inštaláciou tovaru, ak bola montáž alebo inštalácia súčasťou kúpnej zmluvy a bola vykonaná obchodníkom na jeho zodpovednosť alebo ak montáž alebo inštaláciu, ktorú mal vykonať kupujúci, vykonal kupujúci v dôsledku nedostatkov návodu na montáž alebo inštaláciu, ktoré mu poskytol obchodník.
3.4 Pri predaji tovaru kupujúcemu - spotrebiteľovi obchodník zodpovedá za vady, ktoré má predaný tovar v čase jeho dodania a za vady, ktoré sa prejavia do dvoch rokov od dodania tovaru (§ 619 OZ).
3.5 Pri predaji tovaru kupujúcemu – podnikateľovi v rámci obchodnoprávnych vzťahov obchodník zodpovedá za vady, ktoré sa vyskytnú na predanom tovare v čase jeho prevzatia kupujúcim a za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí tovaru v zmluvnej záručnej dobe, ktorej dĺžka je v zmysle tohto reklamačného poriadku 12 mesiacov.
3.6 Ak sa vada prejaví do uplynutia záručnej doby podľa bodu 3.4 alebo 3.5 tohto reklamačného poriadku, predpokladá sa, že ide o vadu, ktorú mal tovar už v čase dodania. To neplatí, ak sa preukáže opak alebo ak je tento predpoklad nezlučiteľný s povahou tovaru alebo vady.
3.7 V prípade ak je na tovare, na jeho obale, v návode na používanie, v reklame, v záručných podmienkach určených výrobcom daného tovaru alebo v záručnom liste vydanom obchodníkom uvedená záručná doba presahujúca dĺžku záručnej doby uvedenej v bode 3.4 alebo 3.5 tohto reklamačného poriadku, neskončí sa záručná doba pred uplynutím lehoty uvedenej na tovare, resp. jeho príslušenstve.
3.8 Na žiadosť kupujúceho je obchodník povinný poskytnúť záruku písomnou formou (záručný list). Ak to povaha veci umožňuje, postačí namiesto záručného listu vydať doklad o kúpe.
3.9 Záručné podmienky upravené v tomto reklamačnom poriadku sa vzťahujú len na predaj nového tovaru kupujúcim.
3.10 Záručná doba začína plynúť odo dňa prevzatia tovaru kupujúcim.
Čl. IV
Uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady
4.1 Podmienky pre uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady kupujúcim:
- Tovar bol správne používaný, uchovávaný a udržovaný, a to spôsobom primeraným povahe tovaru.
- Vadu po prechode nebezpečenstva škody na tovare nespôsobila vonkajšia udalosť ani obchodník alebo osoby, s pomocou ktorých obchodník plnil svoj záväzok.
- Nejde o vadu tovaru predaného za nižšiu kúpnu cenu, pre ktorú bola takáto nižšia cena dojednaná.
- Kupujúci je povinný pri uplatnení práv zo zodpovednosti za vady predložiť originál dokladu o kúpe tovaru alebo iným vhodným spôsobom nevzbudzujúcim pochybnosti preukázať, že tovar bol kúpený u obchodníka. Všetky doklady musia byť čitateľné, správne a úplne vyplnené.
- Kupujúci je povinný vyplniť reklamačný protokol a na znak svojho súhlasu ho podpísať. Reklamačný protokol je umiestnený na internetovej stránke obchodníka. Zároveň je kupujúci povinný poskytnúť obchodníkovi potrebnú súčinnosť pri overení existencie vady a jej odstránení, a preto je kupujúci povinný riadne odovzdať tovar vrátane všetkých jeho súčastí a príslušenstva.
4.2 Vadu môže kupujúci vytknúť v ktorejkoľvek prevádzkarni obchodníka, u inej osoby, o ktorej obchodník oboznámil kupujúceho pred uzavretím zmluvy, resp. pred odoslaním objednávky, alebo prostriedkami diaľkovej komunikácie na adrese sídla obchodníka alebo na inej adrese, o ktorej obchodník oboznámil kupujúceho pri uzavretí zmluvy alebo po uzavretí zmluvy. Ak kupujúci vadu vytkol poštovou zásielkou, ktorú predávajúci odoprel prijať, zásielka sa považuje za doručenú v deň odopretia.
4.3 Kupujúci – spotrebiteľ môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady, resp. požadovať reklamáciu tovaru len v prípade, ak vadu vytkol obchodníkovi do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr však do uplynutia záručnej doby.
4.4 Obchodník alebo určená osoba poskytne kupujúcemu - spotrebiteľovi písomné potvrdenie o uplatnení reklamácie tovaru, resp. o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady spotrebiteľom, a to vo vhodnej forme zvolenej obchodníkom, napr. vo forme e-mailu alebo v písomnej podobe. V písomnom potvrdení obchodník uvedie lehotu, v ktorej vadu odstráni, pričom táto lehota nemôže byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý obchodník nemôže ovplyvniť.
4.5 Uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady nevylučuje právo kupujúceho na náhradu škody, ktorá mu z vady tovaru vznikla.
Čl. V
Spôsoby vybavenia reklamácie
5.1 Ak je kupujúcim spotrebiteľ, reklamácia môže byť vybavená niektorým z nasledujúcich spôsobov vyplývajúcich z Občianskeho zákonníka:
- Ak má obchodník za to, že nezodpovedá za vadu predaného tovaru, odmietne zodpovednosť za vady, pričom dôvody odmietnutia písomne oznámi spotrebiteľovi. Ak spotrebiteľ znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť obchodníka za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a obchodník nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu. Spotrebiteľ má v tomto prípade nárok na náhradu nákladov vynaložených na zabezpečenie znaleckého posudku, resp. odborného vyjadrenia, ak si svoj nárok uplatní u obchodníka najneskôr do dvoch mesiacov od vybavenia opakovanej reklamácie.
- Ak obchodník zodpovedná za vadu predanej veci, spotrebiteľ má voči nemu právo na odstránenie vady opravou alebo výmenou, právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo právo odstúpiť od kúpnej zmluvy.
- Odstránenie vady opravou alebo výmenou
(1) Spotrebiteľ má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou tovaru alebo opravou tovaru. Spotrebiteľ si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil obchodníkovi neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mal tovar bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil spotrebiteľovi značné ťažkosti.
(2) Obchodník môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mal tovar bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil spotrebiteľovi značné ťažkosti.
(3) Obchodník opraví alebo vymení vec v primeranej lehote (t. j. v najkratšom čase, ktorý obchodník potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu tovaru s prihliadnutím na povahu tovaru a povahu a závažnosť vady) po tom, čo spotrebiteľ vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí spotrebiteľovi s ohľadom na povahu tovaru a účel, na ktorý spotrebiteľ tovar požadoval.
(4) Na účely opravy alebo výmeny spotrebiteľ odovzdá alebo sprístupní tovar obchodníkovi alebo inej osobe, o ktorej oboznámil obchodník spotrebiteľa pred uzavretím zmluvy. Náklady prevzatia tovaru znáša obchodník.
(5) Obchodník dodá opravený tovar alebo náhradný tovar spotrebiteľovi na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu spotrebiteľ dodal vadný tovar, ak sa strany nedohodnú inak. Ak spotrebiteľ neprevezme tovar v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy ho mal prevziať, môže obchodník tovar predať. Ak ide o tovar väčšej hodnoty, obchodník spotrebiteľa o zamýšľanom predaji vopred upovedomí a poskytne mu primeranú dodatočnú lehotu na prevzatie tovaru. Obchodník bezodkladne po predaji vyplatí spotrebiteľovi výťažok z predaja tovaru po odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na jeho úschovu a predaj, ak spotrebiteľ uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote uvedenej obchodníkom v oznámení o zamýšľanom predaji tovaru. Obchodník môže tovar na vlastné náklady zničiť, ak sa ho nepodarilo predať alebo ak predpokladaný výťažok z predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré obchodník účelne vynaložil na úschovu tovaru, a nákladov, ktoré by obchodník musel nevyhnutne vynaložiť na jeho predaj.
(6) Obchodník pri odstránení vady zabezpečí odstránenie tovaru a inštaláciu opraveného tovaru alebo náhradného tovaru, ak si výmena alebo oprava vyžaduje odstránenie vadného tovaru, ktorý bol nainštalovaný v súlade s jeho povahou a účelom pred tým, ako sa vada prejavila. Obchodník a spotrebiteľ sa môžu dohodnúť, že odstránenie tovaru a inštaláciu opraveného alebo náhradného tovaru zabezpečí spotrebiteľ na náklady a nebezpečenstvo obchodníka.
(7) Pri odstránení vady výmenou tovaru nemá obchodník právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním tovaru a na odplatu za bežné užívanie tovaru pred jeho výmenou.
(8) Na náhradný tovar sa vzťahuje nová záručná doba.
- Zľava z kúpnej ceny a odstúpenie od zmluvy
(1) Spotrebiteľ má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty, ak
- a) obchodník tovar neopravil ani nevymenil,
- b) obchodník tovar neopravil ani nevymenil v súlade s bodom (4) a (6) predchádzajúceho odseku,
- c) obchodník odmietol odstrániť vadu z dôvodu, že oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mal tovar bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil spotrebiteľovi značné ťažkosti,
- d) tovar má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene veci,
- e) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy, alebo
- f) obchodník vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre spotrebiteľa.
(2) Pri posudzovaní práva spotrebiteľa na zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy podľa odseku 1 písm. d) a e) sa zohľadnia všetky okolnosti, najmä druh a hodnota tovaru, povaha a závažnosť vady a možnosť od spotrebiteľa objektívne žiadať, aby dôveroval v schopnosť obchodníka odstrániť vadu.
(3) Zľava z kúpnej ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty predaného tovaru a hodnoty, ktorú by tovar mal, ak by bol bez vád.
(4) Spotrebiteľ nemôže odstúpiť od kúpnej zmluvy, ak sa spotrebiteľ spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná. Dôkazné bremeno, že sa spotrebiteľ spolupodieľal na vzniku vady a že vada je zanedbateľná, nesie obchodník.
(5) Ak sa zmluva týka kúpy viacerých vecí, spotrebiteľ môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadnej veci. Vo vzťahu k ostatným veciam môže odstúpiť od zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatné veci bez vadnej veci.
(6) Spotrebiteľ po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti tovar obchodníkovi na náklady obchodníka. Obchodník zabezpečí odstránenie tovaru, ktorý bol nainštalovaný v súlade s jeho povahou a účelom pred tým, ako sa vada prejavila. Ak obchodník tovar v primeranej lehote neodstráni, môže spotrebiteľ zabezpečiť odstránenie a doručenie tovaru obchodníkovi na náklady a nebezpečenstvo obchodníka.
(7) Obchodník po odstúpení od zmluvy vráti spotrebiteľovi kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia tovaru obchodníkovi alebo po preukázaní, že spotrebiteľ zaslal tovar obchodníkovi, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr.
(8) Obchodník vráti kúpnu cenu spotrebiteľovi alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil spotrebiteľ pri zaplatení kúpnej ceny, ak spotrebiteľ výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša obchodník.
(9) Obchodník nemá právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním tovaru a na odplatu za bežné užívanie tovaru pred odstúpením od kúpnej zmluvy.
5.2 Ak je kupujúcim podnikateľ, reklamácia môže byť vybavená niektorým z nasledujúcich spôsobov:
- Ak má obchodník za to, že nezodpovedá za vadu predaného tovaru, odmietne zodpovednosť za vady, pričom dôvody odmietnutia písomne oznámi kupujúcemu - podnikateľovi.
- Ak dodaním tovaru s vadami bola kúpna zmluva porušená podstatnýmspôsobom, môže kupujúci – podnikateľ:
- požadovať odstránenie vád dodaním náhradného tovaru za vadný tovar, dodanie chýbajúceho tovaru a požadovať odstránenie právnych vád,
- požadovať odstránenie vád opravou tovaru, ak sú vady opraviteľné,
- požadovať primeranú zľavu z kúpnej ceny,
- odstúpiť od zmluvy.
Voľba medzi týmito nárokmi z vád tovaru patrí kupujúcemu – podnikateľovi len vtedy, ak ju oznámi obchodníkovi vo včas zaslanom oznámení vád alebo bez zbytočného odkladu po tomto oznámení. Uplatnený nárok nemôže kupujúci – podnikateľ zmeniť bez súhlasu obchodníka. V opačnom prípade má nároky z vád tovaru ako pri nepodstatnom porušení zmluvy.
Ak sa však ukáže, že vady tovaru sú neopraviteľné alebo že s ich opravou by boli spojené neprimerané náklady môže kupujúci požadovať dodanie náhradného tovaru, ak o to obchodníka požiada bez zbytočného odkladu po tom, čo mu obchodník oznámil túto skutočnosť.
Ak obchodník neodstráni vady tovaru v primeranej dodatočnej lehote alebo ak oznámi pred jej uplynutím, že vady neodstráni, môže kupujúci odstúpiť od zmluvy alebo požadovať primeranú zľavu z kúpnej ceny.
Podstatným porušením kúpnej zmluvy sa na účely tohto reklamačného poriadku rozumie také porušenie kúpnej zmluvy, o ktorom strana porušujúca zmluvu už pri uzatvorení zmluvy vedela alebo musela vedieť, že by druhá strana zmluvu neuzavrela, ak by toto porušenie predvídala.
- Ak dodaním tovaru s vadami bola kúpna zmluva porušená nepodstatnýmspôsobom, môže kupujúci – podnikateľ požadovať:
- dodanie chýbajúceho tovaru a odstránenie ostatných vád tovaru,
- zľavu z kúpnej ceny.
Pokiaľ kupujúci neuplatní nárok na zľavu z kúpnej ceny alebo neodstúpi od zmluvy, je obchodník povinný dodať chýbajúci tovar. Ostatné vady je povinný odstrániť podľa svojej voľby opravou tovaru alebo dodaním náhradného tovaru; zvoleným spôsobom odstránenia vád však nesmie spôsobiť kupujúcemu – podnikateľovi vynaloženie neprimeraných nákladov.
Ak kupujúci požaduje odstránenie vád tovaru, nemôže pred uplynutím dodatočnej primeranej lehoty na odstránenie vád, ktorú je povinný poskytnúť obchodníkovi na tento účel, uplatniť iné nároky z vád tovaru, okrem nároku na náhradu škody. Ak obchodník neodstráni vady tovaru v tejto lehote, môže kupujúci uplatniť nárok na zľavu z kúpnej ceny alebo od zmluvy odstúpiť, na čo však musí obchodníka vopred upozorniť.
Pri dodaní náhradného tovaru je obchodník oprávnený požadovať, aby mu na jeho náklady kupujúci - podnikateľ vrátil vymieňaný tovar v stave, v akom mu ho dodal.
Nárok na zľavu z kúpnej ceny zodpovedá rozdielu medzi hodnotou, ktorú by mal mať tovar bez vád a hodnotou, ktorú mal mať tovar dodaný s vadami, pričom pre určenie hodnôt je rozhodujúci čas, v ktorom sa malo uskutočniť riadne plnenie.
Pokiaľ kupujúcemu - podnikateľovi vznikne povinnosť prevziať reklamovaný tovar bez ohľadu na spôsob vybavenia reklamácie od obchodníka alebo ho obchodník na prevzatie vyzve, je kupujúci – podnikateľ povinný bez zbytočného odkladu, najneskôr však v lehote 30 dní tovar od obchodníka na určenom mieste prevziať. Pokiaľ kupujúci – podnikateľ neprevezme tovar ani do 30 dní odo dňa, v ktorý mu povinnosť prevziať tovar vznikla, považuje sa neprevzatý tovar za vec, ktorá je predmetom zmluvy o uložení veci v zmysle ustanovení § 516 a nasl. Obchodného zákonníka, kde obchodník vystupuje v pozícii opatrovateľa a kupujúci – podnikateľ v pozícii uložiteľa. Obchodník je v takom prípade oprávnený kupujúcemu - podnikateľovi účtovať za uloženie tovaru náhradu za vynaložené náklady za každý, aj začatý deň uloženia.
5.3 V prípade oneskoreného uplatnenia práva zo zodpovednosti za vady obchodník nezodpovedá za akékoľvek poškodenie, zničenie, zhoršenie vady či iné znehodnotenie tovaru v dôsledku takéhoto oneskoreného uplatnenia práva zo zodpovednosti za vady zo strany kupujúceho.
5.4 Práva zo zodpovednosti za vady tovaru, pre ktoré platí záručná doba, zanikajú, ak sa neuplatnili v príslušnej záručnej dobe.
5.5 Obchodník je povinný o vybavení reklamácie vydať písomný doklad najneskôr do 30 dní od dátumu uplatnenia reklamácie spotrebiteľom, ktorým je kópia reklamačného protokolu s vyplnenou kolónkou vybavenie reklamácie alebo list obsahujúci písomné vyrozumenie o vybavení reklamácie. Uvedená 30-dňová lehota sa nevzťahuje na reklamácie kupujúcich – podnikateľov, ktoré obchodník vybavuje v primeranej lehote, t. j. v najkratšom čase, ktorý obchodník potrebuje na posúdenie vady a odstránenie vady s prihliadnutím na povahu tovaru a povahu a závažnosť vady.
Čl. VI
Výluky zo zodpovednosti za vady
6.1 Záruka sa nevzťahuje na:
- poškodenie spôsobené nesprávnym alebo nadmerným používaním tovaru, nedodržaním návodu, nevhodnou údržbou alebo nesprávnymi skladovacími podmienkami, ktoré nezodpovedajú svojou vlhkosťou, chemickými a mechanickými vplyvmi prostrediu, v akom má byť tovar skladovaný vzhľadom na svoju povahu a úžitkové vlastnosti,
- vady tovaru v prípade, ak kupujúci nepreukáže splnenie podmienok pre uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady tovaru podľa článku IV tohto reklamačného poriadku,
- bežné opotrebovanie spôsobené užívaním tovaru alebo poškodenie tovaru (vrátane poškodenia pri nevhodnom používaní a údržbe tovaru v rozpore s návodom na používanie, všeobecne záväznými právnymi predpismi alebo v rozpore s obvyklým užívaním a údržbou tovaru, vrátane mechanického poškodenia – pádom, zlomením, nárazom, pretrhnutím alebo iným mechanickým poškodením tovaru alebo jeho časti, používaním v neprimeraných alebo nevhodných podmienkach ako aj poškodenia spôsobeného vyššou mocou či prírodnými živlami),
- nedostatky akosti alebo úžitkových vlastností, ktoré nie sú vadou tovaru,
- vady, ktoré vznikli na tovare po uplynutí doby životnosti,
- vady spôsobené v dôsledku upravenia tovaru kupujúcim alebo treťou osobou,
- vady, na ktoré bol kupujúci obchodníkom v dobe uzatvárania kúpnej zmluvy upozornený, alebo o ktorých s prihliadnutím k okolnostiam, za ktorých bola kúpna zmluva uzatvorená, musel vedieť.
Čl. VII
Osobitné podmienky pre reklamáciu zdravotníckej pomôcky
7.1 Zdravotnícku pomôcku možno vrátiť na účel reklamácie:
- odovzdaním v sídle obchodníka spolu s písomnou informáciou o dôvodoch jej vrátenia na účel reklamácie,
- zaslaním poštovej zásielky obsahujúcej vrátenú zdravotnícku pomôcku na adresu sídla obchodníka spolu s písomnou informáciou o dôvodoch jej vrátenia na účel reklamácie.
7.2 Na spôsob a vybavenie reklamácie v prípade zdravotníckej pomôcky sa primerane vzťahujú ostatné ustanovenia tohto reklamačného poriadku.